Nejčastější chyby při jízdě v cyklistickém pelotonu

Nejčastější chyby při jízdě v cyklistickém pelotonu

 09.11.2023

O základech jízdy v pelotonu najdeš na sociálních sítích spoustu videí. Ve spolupráci s Road Bike Bratislava jsme pro tebe sepsali několik nejběžnějších kiksů, které jsme odpozorovali při společných jízdách.

Jízdou „v háku“ umí jezdec ušetřit 30 – 40 % energie. Proto se neboj, pokud máš alespoň nějakou kondičku a svolávaná jízda po rovinách hlásí, že se pojede tempo průměrnou rychlostí 30 - 33 km/h, jízdu v "balíku" zvládneš.

Na co si dát při jízdě pozor a co rozhodne při jízdě v pelotonu nedělat?

SIGNALIZACE PŘEKÁŽEK

Nebo spíše myšlený signalizační šum. Toto bývá velmi častý jev.

Opravdu není třeba signalizovat každý jeden poklop na silnici, rakouští silničáři to umí zarovnat a mnohé bývají pravidelně opravovány.

Cyklisticky peloton PRO CYCLING (1)

Signalizujte pouze ty překážky, které mají hloubku nebo výšku. Platí i pro jiné nebezpečné překážky na cestě, například i zvěř, včetně dětí – umí být stejně nepředvídatelné. V tomto případě je třeba také zpomalit a ze široka obcházet.

Pokud jsi začátečník, tak se raději drž oběma rukama řídítek a signalizaci nech na zkušenější. Nemusí tak činit každý. Ze čtveřice alespoň jeden, to naprosto stačí. Důležité je, ale aby se signál dostal i na konec balíku a nezakapal někde uprostřed. Rozlišujte také lehké překážky od těch opravdu nebezpečných. Například poklop, kolem kterého je velká díra. Signalizujeme v předstihu pouhým ukázáním prstem na překážku.

HÁZENÍ VLN

Nebývá častý jev, ale u méně zkušených cyklistů se objevuje. Je to absolutní základ jízdy v balíku. Vzniká při náhlém změně směru jízdy nebo prudkém brzdění, přičemž tu náhlou změnu směru je následně nucen provést jezdec za vámi. Takové „vlna“ může mít fatální následky.

Proto neobdivujeme krásy přírody, ale neustále sledujeme situaci před sebou a v případě potřeby signalizujeme.

Cyklisticky peloton PRO CYCLING (3)

ZVEDÁNÍ SE ZE SEDLA

Zvedej se pomalu, přičemž nohama buď stále ve stejném záběru. Eliminuješ tak posun svého kola směrem dozadu na minimum. Pokud za tebou někdo jezdí, tak ho nevyplaš rychlým pohybem a neshoď posunutím svého kola.

A když dáš vědět o svém úmyslu bliknutím konečky prstů na obou rukou nebo zamáváním loktů, určitě tím nic nezkazíš.

Cyklisticky peloton PRO CYCLING (2)

STŘÍDÁNÍ A (NE)TAHÁNÍ NA ŠPICI

Nebo spíše myšlené vystoupení z balíku těsně před tím, než máš jít na špici.

Neboj se toho. Na internetu najdeš spoustu videí jak na to, například toto nebo toto.

To neznamená, že se tam teď musíš větrat dlouhé minuty, neboť i tvůj kolega tam byl tak dlouho. A nikdo ti na to nic neřekne, když z té špice půjdeš hned i dolů.

Ale pozor - ze špice, ne z druhého místa.

Cyklisticky peloton PRO CYCLING (4)

Jízdy v cyklistickém pelotonu otevírají zcela nové zážitky a možnosti sdílení cyklistiky, kterou máme všichni tak rádi.

Pokud jde o tvou první jízdu v balíku, nebo zatím nemáš dostatečnou sebedůvěru například v signalizování, nestyď se to říct na začátku jízdy. Určitě se ve skupině najde zkušenější „dvojičku“, která ti během jízdy pomůže.

Platí minimálně pro organizované skupiny cyklistů, se kterými spolupracuje nebo podporuje WIGOO.CZ. Každým Vašim nákupem na WIGOO.CZ tak i vy přispějete na rozvoj cyklistické komunity

Použité foto zdroj: www.granfondobratislava.sk a Facebook Road Bike Bratislava.